15.9.2025
תערוכת הרכב הבינלאומית שננעלה השבוע במינכן, משקפת את השינוי שעוברת התעשייה החשובה הזו. די להזכיר, כי זו תעשייה המעסיקה כ- 8%! מכלל המועסקים בגרמניה, והירידה המתמשכת במכירותיה, מדאיגה את ראשי המשק באירופה כולה. התערוכה שהתקיימה עשרות שנים בפרנקפורט, והייתה מפגן עוצמה עתיר השקעות עתק בביתנים וחשיפה של דגמים חדשים לצד מכוניות "קונספט" עתידיות – התמודדה עם ירידה מתמשכת במספר המבקרים שלה.
בשנת 2021 עברה התערוכה למינכן, שינתה את שמה ל- IAA MOBILITY והציגה קונספט חדש: שילוב תצוגה של יצרני הרכב עם יצרנים של כל מרכיבי הניידות (רחפנים, קורקינטים, אופניים וכלי רכב אוטונומיים) ולצד זאת, מרחב תצוגה ברחובות העיר , פתוח לקהל הרחב למפגש ססגוני בין היצרנים ללקוחות. המוטיב המרכזי אליו כיוונה התערוכה, הייתה "THE LAST MILE". כלומר, כיצד לנצל מגוון רחב של כלי תחבורה על מנת להגיע ליעד. זאת בצד הסנטימנט האירופאי לשמירה על איכות החיים והגנת הסביבה.
IAA MOBILITY 2025 היא בינלאומית ודינמית יותר מאי פעם. עם נתח שיא של 57% מציגים זרים והעובדה שלמעלה מ-40% מכלל המציגים משתתפים בפעם הראשונה מדגישים את החשיבות העסקית של האירוע. מציגים מ-37 מדינות מציגים את מוצרי הניידות שלהם במינכן. מיוצגות היטב במיוחד חברות מסין (116 מציגים), דרום קוריאה (58), אוסטריה (24), איטליה (24) וארצות הברית (24).
המעבר להנעה חשמלית מלאה אינו מתרחש בקצב המצופה. אמנם טווחי הנסיעה הוגדלו משמעותית, ומרבית כלי הרכב שהוצגו בתערוכה גומאים כ-600 קילומטר ללא טעינה (הקרוסאובר iX3 החדש של BMW מבטיח 800 ק"מ !). אבל מאידך, פריסת עמדות טעינה מהירות אינה יכולה לספק את הדרישות, המדינות שקידמו את הרכב החשמלי באמצעות הטבות מס – מתקשות למצוא מקורות תקציב אלטרנטיביים ומעל לכל, "הבעיה הסינית". תעשיית הרכב האירופאית, חווה חדירה מסיבית של מכוניות חשמליות מסין שמציגות איכות בצד מחיר נמוך והגדילו משמעותית את נתח השוק שלהן.
התגובה (המאוחרת) של מדינות אירופה מתמקדת במיסוי היבוא מסין וקידום מכוניות היברידיות בהן יש למותגים הוותיקים יתרון. הסינים מצידם, החלו בהקמת מפעלים באירופה והראשון שבהם, בבעלות ענקית הרכב BYD יחל לייצר בהונגריה כבר ברבעון הראשון של שנת 2026 ויעקוף את מחסום המיסוי.
חברת פולקסווגן חשפה מספר דגמים חדשים של סידרת הפולו. במרכזם, מכונית חשמלית קטנה במחיר אטרקטיבי תחת השם ID. POLO GTI והכיוון הרשמי תחת הסלוגן: ELECTRIC URBAN CAR FAMILY. פולקסוואגן מבליטה את המשפט: אנחנו מפתחים באירופה, מייצרים באירופה, ובשביל אירופה.
חברת מרצדס, אשר לפני כעשור הטילה את מלוא המוניטין שלה על סידרת הדגמים החשמליים תחת האותיות EQ, חוזרת להבליט את השמות הקלאסיים, ומתחדשת בחזית רכב הכוללת יחידת תאורה עצומה ודקורטיבית שבמרכזה מואר הסמל המיתולוגי, ובתוך המכונית, הוחלף לוח המחוונים במסך אחד עצום, ברוחב של מטר הנפרש לכל אורך הדשבורד. הגדול מסוגו בשוק.
את מהפיכת ה- AI מביאה לתערוכה ענקית מנועי החיפוש – GOOGLE. חברת גוגל מעמיקה את שיתוף הפעולה עם יצרני רכב מובילים ומציעה להם וללקוחות הסופיים מעטפת הכוללת סיוע בשלב הפיתוח, הייצור, בקרת האיכות, השיווק ובסוף הדרך – היכולת של הלקוח, להגדיר באופן גמיש את הצרכים שלו תוך כדי נהיגה . בתערוכה הודגם כיצד מערכת המצלמות הקיימת, משולבת עם המפות ויכולת הניווט מעניקה לנהג ולנוסעי הרכב זיהוי חי של מקומות בעלי עניין, הסבר על המבנה, שעות פעילות, ובמקביל, מאפשרת לנהג לומר מה הוא צריך – ומתן מענה מעודכן על הנקודות בהן יוכל הנהג לרכוש את הדרוש לו בכל רגע נתון.
מקום מיוחד הוקצה בתערוכה לחברות סטארט-אפ צעירות שהביאו מספר מיזמים פורצי דרך הן מבחינה טכנולוגית והן לשוק המשני העוטף את שוק הרכב. אחד האתגרים המרכזיים של המכוניות החשמליות הנו שוק המשומשות. ערכה הגבוה של הסוללה (כ-40% מעלות הרכב), מעמיד סימן שאלה גדול לגבי הערכת שוויה של המכונית החשמלית המשומשת, מאחר וקשה לקבוע מה מצב הסוללה ומה אורך חייה. חברת CIRCONOMICS מציעה פלטפורמה חדשנית המקשרת בין בעלי המכונית המשומשת לחברות המוכנות לבצע הערכת שווי, לרכוש את הסוללה, למחזר אותה או למכור אותה תוך שימוש במאגרי מידע ומנועי חיפוש מבוססים AI .
ואם המדובר בעתיד, בתערוכה מוצג רחפן אוטונומי חשמלי, המסוגל לשאת שני נוסעים. הרחפן ינחת אנכית על פי הזמנה (בדומה למוניות אוטונומיות הפועלות כבר בחוף המערבי בארצות הברית), ויישא את הנוסעים במהירות של 120 קמ"ש אל היעד שהגדירו לו בעת הזמנת הנסיעה בדיוק כמו UBER . הרחפן של חברת GOVY AIR CAB יושק בכפוף לאישורים הרגולטוריים במהלך שנת 2026.
קונספט החוויה – להציע למבקרים הזדמנות להתנסות ולחוות כמה שיותר ניידות עתידית – הוכיח את עצמו כפופולרי ביותר. החוויה האינטראקטיבית מומחשת בתערוכה על ידי מגוון מורחב מאוד של נסיעות מבחן, מה שהופך את רכבי העתיד למוחשיים .
קונספט כפול: IAA Summit למקצוענים ו-IAA Open Space לקהל הרחב
IAA MOBILITY מחברת בין עסקים לחברה בתפיסה כפולה ייחודית בעולם. זו נקודת המפגש של מקבלי החלטות בתחום הניידות מרחבי העולם. כאן מתאספים מקבלי ההחלטות של תעשיית הניידות. יותר מ-500 דוברים בינלאומיים יספקו רעיונות, שיטות עבודה מומלצות וחזון למבקרים B2B ו- B2C על פני חמש במות ולמעלה מ-200 מפגשים.
IAA Open Space: פסטיבל ניידות חינם לכולם
במקביל, מרכז העיר מינכן פתח את שעריו לחלל הפתוח בין 9-13 בספטמבר. כאן, בלב מינכן, המבקרים יכולים לחוות פתרונות חדשניים של ניידות מקרוב וללא תשלום בתצוגות מציגות רבות, במהלך נסיעות מבחן, בבמה הפתוחה במריאנפלאץ, בשביל המשפחתי או במסלול האופניים בלודוויגשטראסה. החלל הפתוח הוא לא רק חלון ראווה של פתרונות הניידות העדכניים ביותר, זהו מעל הכול פסטיבל לכל הדורות – מקום של דיאלוג, השתתפות ויצירה משותפת עבור הצרכנים. בערבים, המבקרים יכולים ליהנות גם מהבכורה של פסטיבל האורות במינכן אשר יימשך לכל אורך החודש.
חברות הרכב המובילות, הקימו ביתנים מרהיבים (שיפורקו בסיום התערוכה) בלב העיר, בחצרות מבנים היסטוריים, ברחוב שנסגר לתנועת מכוניות ובגנים פתוחים. מיטב החידושים הטכנולוגיים, שולבו באופן מרהיב והנגישו את בשורת הניידות לקהל הרחב.
רחובות מינכן, מוכנים כבר לאוקטובר-פסט המסורתי המוכר לרבים.
**הסקירה נכתבה ע"י פיני פז, מנכ"ל חברת רון פז, החברים בלשכה.
