סיוע הלשכה בנושאי רגולציה לעסקים בשעת חירום | חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024 לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים | אפיק חשוב לאיתור עובדים במגוון תחומים וללא תשלום | הוקמה ועדת פיקוח לעניין פיטורים של מי ששירתו במילואים | צו הרחבה – תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל) | תקנות הביטוח הלאומי – שיפוי מעסיקים לגבי תקופת שירות מילואים שהוא שירות חירום | הגשת בקשות למענק לחודשים ינואר-פברואר 2024, עבור עסקים ביישובים מוטי תיירות או שחלו לגביהם הגבלות מחמירות | נפתחה האפשרות לבקש מקדמות לחודשים מרץ אפריל 2024, לעסקים ביישובי ספר בדרום ובצפון שפונו בעקבות המלחמה | תביעות לפיצויים במסלול מחזורים – ינואר-פברואר עבור עסקים ביישובים מפונים, בקו העימות בצפון ובאזור התגוננות גליל עליון | הארכת הקלות בהליך מתן פטור מהצגת אישור תקן רשמי לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי נוכח המלחמה עד 1 ביולי 2024 | מתן פטור זמני מהצגת אישור תקן רשמי (2ג2) לטובין המיועדים לסיוע מלחמתי או לתרומות עד ה-30 ביוני 2024 | הגשת מכתב הנמקה בנוגע לשלילת מתן מענק | תיקון לחוק החיילים המשוחררים החזרה לעבודה | נפתחה האפשרות להגשת תביעות פיצויים במסלול שכר לחודשים ינואר-פברואר 2024 ובמסלול מקדמות לחודשים מאי-יוני 2024 |
X

הצטרפו אלינו

מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    X

    מעוניין/ת לקדם את העסק שלך?

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    Error: Contact form not found.

    משיכת פיצויי פיטורים לאחר 4 חודשים ללא אישור המעסיק – תיקון חקיקה

    מאת עו"ד אייל קימל

    ב-8 ביולי 2018 פורסם ברשומות חוק הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל) (תיקון 21), התשע"ח – 2018. מטרת התיקון לחוק היא לאפשר לעובד לשחרר כספים מקופות הגמל בגין פיצויי פיטורין העומדים לזכותו, לאחר 4 חודשים ממועד סיום יחסי העבודה, וזאת ללא שיידרש להמציא אישור מהמעסיק.

    במסגרת המתווה, הוסדרו בתיקון לחוק הוראות, שנוגעות למעסיקים, ולפיהן מעסיקים יוכלו למשוך כספים שהפקידו לפיצויי פיטורים, תוך תקופה של 4 חודשים ממועד סיום יחסי העבודה ובכפוף להמצאת אסמכתאות שונות. התיקון לחוק יחול גם ביחס לעובדים שסיימו לעבוד טרם חקיקת החוק, ולגביהם תקופת ה-4 חודשים תימנה ממועד חקיקת החוק.

    החוק החדש קובע רשימה של מקרים, שבהם מעסיק יוכל למשוך את כספי הפיצויים, שהפקיד עבור העובד, במסגרת פנסיית החובה.

    על פי האפשרות הראשונה, יוכל המעסיק למשוך את כספי הפיצויים אם העובד התפטר או פוטר בנסיבות, שאינן מזכות בפיצויי פיטורים וחלות הוראות סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים – כלומר האפשרות מוסדרת בהסכם, בתנאי קופת הגמל, או בהסכם קיבוצי. יודגש כי הדבר אפשרי רק במידה שחל על הכספים המופקדים סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, כלומר, אם מדובר בהסדר מיטיב כהגדרתו בצו ההרחבה.

    על פי האפשרות השנייה, משיכת כספי הפיצויים על ידי העובד במקרה של פיטורים או התפטרות תתעכב ב-4 חודשים, אשר במהלכם יוכל המעסיק לפעול ב-3 אופנים כדי למנוע את משיכת הכספים על ידי העובד, ואף למשוך אותם חזרה:

    1. אם המעסיק המציא לקופה פסק דין הצהרתי מבית הדין לעבודה המאשר כי העובד חדל לעבוד בנסיבות שלא מזכות אותו בפיצויי פיטורים, ושכספי הפיצויים שייכים למעסיק.
    2. די בכך שמעסיק נקט בהליך לשלילת פיצויי פיטורים או למתן פיצויים חלקיים לפי סעיף 16 ו-17 לחוק פיצויי פיטורים.
    3. המעסיק הראה שיש עילה למשוך את כספי הפיצויים, והעובד חתם על ויתור על כספי הפיצויים

    כאמור, אם המעסיק לא המציא לקופת הגמל ראיות להתקיימות אחד מהתנאים, אז תוך 4 חודשים רשאי העובד לדרוש את משיכת הכספים או להעבירם לקופה אחרת. הרציונל של הסעיף הוא מתן אפשרות למעסיק לטעון לכך שהוא משוחרר מתשלום פיצויי פיטורים בנסיבות שהחוק שולל פיצויי פיטורים. אחרת, מרגע שנכנסו לתוקפן הוראות צו ההרחבה לפנסיית חובה, המעסיק לא יכול לשלול פיצויי פיטורים מעובד, שאינו זכאי להם, משום שהיה מחויב לשחרר את הכספים. מצד שני, ניסיונו של המעסיק למנוע את העברת כספי הפיצויים לרשות העובד נתחמה בזמן, ובחלוף הזמן, העובד אינו תלוי בהמצאת מסמכים מהמעביד לצורך שחרור כספי הפיצויים, כפי שהיה ערב התיקון.

    עו"ד אייל קימל

    יועץ הלשכה בדיני עבודה

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן