ביקור בגבע (חיפה) מערכות תקשורת בע"מ 21/3/24 | סיור עסקים מרתק בדלית אל כרמל 14/3/24 | סיוע הלשכה בנושאי רגולציה לעסקים בשעת חירום | העלאת שכר מינימום – אפריל 2024 | הנחת יישוב למפונים לשנת 2024 – הנחיות מיוחדות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" | חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024 לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים | אי הכללתן של עלויות הובלה נוספות בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא עקב מלחמת חרבות ברזל | שעות פעילות הנמלים ובתי המכס בחגי האביב לשנת 2024 | הארכת הקלות בהליך מתן פטור מהצגת אישור תקן רשמי לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי נוכח המלחמה עד 1 ביולי 2024 | אפיק חשוב לאיתור עובדים במגוון תחומים וללא תשלום | הוקמה ועדת פיקוח לעניין פיטורים של מי ששירתו במילואים | צו הרחבה – תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל) | שעות עבודה בתקופת חגי פסח בלשכה | חילופים בתפקיד רכז ההדרכה הבכיר במכללה העסקית של הלשכה | עבודה ותשלום בערבי חג, ימי חג וחול המועד | אושר מתווה פיצויים לעסקים בצפון לחודשים ינואר-פברואר 2024 |
X

הצטרפו אלינו

מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    X

    מעוניין/ת לקדם את העסק שלך?

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    Error: Contact form not found.

    לכודים בין הקורונה לארנונה

    מאת עו"ד אסף גורה

    כידוע לכול, הארנונה היא מס לרשות המקומית, לכן היא אינה תלויה ברווחיות של העסק ואף לא בשאלה האם העסק פעיל או סגור. אז מה בכל זאת ניתן לעשות בכדי להפחית את נטל הארנונה?

    נתחיל דווקא מהסוף, מסתמן כי חלק מן העסקים יקבלו פטור מארנונה לשלושה חודשים, אך עדיין לא ברור מה יהיו הקריטריונים לפטור זה ועל פניו עסקים וארגונים רבים כנראה לא יהיו זכאים לו.

    לפיכך, אנו סבורים שיש חשיבות לפניה אקטיבית לרשות המקומית, כי מי שלא יפנה לרשות, ככול הנראה שלא יקבל פטור או הפחתה. פנייה כזו, בהתאם לנסיבות ספציפיות, כפי שיפורטו בהמשך העדכון, יכולה להיעשות לפני או אחרי הכרזה על פטור מארנונה, שתהיה במסגרת חבילת הסיוע של המדינה למגזר העסקי.

    דחיית תשלום הארנונה לחודשים מרץ-אפריל

    כצעד ראשון לסיוע לעסקים הנחה שר הפנים לכלל הרשויות המקומיות לדחות את תשלום הארנונה לבעלי עסקים לחודשים מארס-אפריל עד ליום 1.5.20. שר הפנים גם ביקש מנציגי האוצר לבחון את ביטול הצורך בתשלומי ריבית פיגורים כתוצאה מדחיית תשלומי ארנונה ואגרות שונות לבעלי העסקים, אך טרם פורסמה תגובת משרד האוצר לפנייה. לפיכך מדובר לפי שעה על סיוע תזרימי בלבד, אבל בשעה קשה זו כל סיוע קטן כגדול, מבורך.

    פטור מארנונה לנכס ריק

    פטור מארנונה לנכס ריק הוא פטור מתשלום ארנונה לתקופה של עד שישה חודשים, לנכס שעומד בשני תנאים מצטברים: לא נעשה שימוש בנכס והוא ריק ופנוי מכל חפץ ואדם. פטור זה בעייתי הן לאור התנאים הנדרשים, שהרי רוב העסקים שנסגרו כתוצאה ממשבר הקורונה אינם ריקים, הן בשל העובדה שהרשות המקומית מוסמכת (אך לא חייבת) להעניק אותו במסגרת מדיניות שקבעה הרשות והן כי הוא מוענק פעם אחת בחיי הנכס כל עוד לא חל שינוי בבעלות בו. לפיכך אנו ממליצים שלא לנצל פטור זה "כל עוד לא כלו כל הקיצין". אם בכל זאת מבקשים לנצל את הפטור, חשוב לוודא ראשית כי הרשות נוהגת להעניק אותו לנכסים בתחומה וכי הנכס אכן פונה מכל חפץ או ציוד המצויים בו.

    בהקשר של נכסים שעומדים ריקים חשוב לציין כי נכס שלא נעשה בו שימוש והפך לריק מכל אדם וחפץ, עשוי להיות מחויב בתום תקופת הפטור בתעריף הנמוך ביותר לשימוש החוקי האפשרי בנכס, כמו למשל לפי יעודו התכנוני, ככול שהוא בסיווג זול יותר מהסיווג בו חויב הנכס עד הפסקת השימוש בו ופינויו. כדאי לבדוק גם נקודה זה מראש, כי היא יכולה להשפיע על ההחלטה האם כדאי לנצל את הפטור לנכס ריק.

    שינוי השימוש בנכס וסיווגו לצרכי ארנונה

    שינוי השימוש הנעשה בנכס לשימוש שנקבע בגינו תעריף נמוך יותר בצו הארנונה של הרשות המקומית, מאפשר פניה לרשות בדרישה להפחית את חיוב הארנונה בשל שינוי סיווג הנכס. כך למשל אם לרשות יש תעריף נמוך לשטחי אחסנה, ניתן להסב חלק משטחי הנכס העיקרי לשימוש כשטחי אחסנה בלבד.  בהקשר זה חשוב לבדוק מראש מהם התעריפים הנמוכים יותר בצו הארנונה של הרשות המקומית שבשטחה נמצא הנכס, כי לכול רשות צו ארנונה שונה וייחודי, כך שיתכן שהמלצה זו יפה לנכס מסויים ברשות אחת אך לא ברשות אחרת.

    פטור לנכס לא ראוי לשימוש אפשרות להרחבת ההגדרה

    על פי ה"חוק היבש", פטור ל"נכס לא ראוי לשימוש" ניתן לבניין (או חלק ממנו) שנהרס או שניזוק במידה שאי אפשר לשבת בו. נכס כזה זכאי לפי סע' 330 לפקודת העיריות לפטור מלא לשלוש שנים ממועד מסירת ההודעה בכתב לרשות ולאחר מכן במשך חמש שנים יהיה חייב הנכס בארנונה בסכום המזערי שבתקנות ההסדרים ולאחר חלוף חמש שנות של תשלום מינימאלי ועם מסירת הודעה בכתב – פטור מלא ללא מגבלת זמן. השאלה האם נכס עומד בתנאי פטור לנכס לא ראוי לשימוש, תלויה במצבו הפיסי של הנכס ולעיתים רבות גוררת מחלוקת מול הרשות המקומית. אנו סבורים כי במצב העסקים כיום, ניתן לבקש להרחיב את ההגדרה המופיעה בחוק, גם לעסקים שהמדינה דרשה סגירתם עקב התפרצות הקורונה, כמו למשל לשטחי מעברים בקניונים, חניונים שלא בשימוש ועוד. כמובן שעל פי חוק אין הרשות המקומית חייבת להרחיב את תכולת הפטור, אך הגשת בקשה כזו מאפשרת לרשות "חבל להיאחז בו" אם תרצה או תהיה חייבת בהמשך לדון בשאלה למי להעניק פטור מארנונה.

    הערה חשובה לעניין עיתוי הפניות

    בקשות לקבלת פטור לנכס ריק או לנכס לא ראוי לשימוש או הודעות על חדילת חזקה בנכס יחולו רק ממועד קבלת ההודעה בכתב ברשות המקומית. בשלב זה טרם תוקנה תקנה להארכת המועדים הללו, לפיכך אנו ממליצים, ככול שהתנאים המוצגים בסקירה זו מאפשרים לפעול, לפעול בהקדם אפשרי.

    עו"ד אסף גורה

    יועץ הלשכה לארנונה ומיסוי עירוני

    למידע נוסף ניתן לפנות לעו"ד גורה בטל' 04-8626783 או במייל: asaf@pelco-law.co.il

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן