השוק המקומי לשירותי הובלה ימית המגעת במכולות אל ישראל (יבוא), יוצאת ממנה (יצוא) או, רק מחליפה ידיים בנמליה (שטעון), הוא שוק גדול, שהיקפו בשנה רגילה מגיע לכשמונה מאות אלף מכולות, רובן גדולות (40 רגל) או, של 3.1 מיליון TEU.
היקף סחר החוץ של ישראל, המבוצע באמצעות הובלה ימית, בשנת 2023, נאמד בכ-143 מיליארד דולר, מתוכם 86.5 מיליארד דולר ביבוא ו 56.5 מיליארד דולר ביצוא. לכך, יש להוסיף סכום נוסף עבור שטעון.
אמנם, שוק זה עשוי להצטמצם קמעא בשנת מלחמת "חרבות ברזל" הנוכחית (בפרט, בחציון השני של 2024) עקב קיטון מה ביבוא, כמו בסחר עם תורכיה, וירידה בשטעון של סחורה, המגיעה בפרט דרך תעלת סואץ. עקב ירי בים האדום.
עם זאת, הרווח התפעולי הממוצע המושג על ידי חמש חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה של תל אביב השתפר בחציון הראשון של שנת 2024 הנוכחית, בהשוואה לשיעורו השנתי הממוצע בשנת 2023 כולה, אשר קדמה לשנה הנוכחית.
בהקשר לכך, מעניין לציין את הערכים הבאים:
- בשנת 2023 חמש החברות, והן (לפי סדר א"ב), אוברסיז, אוריין, אי.טי.ג'י.איי, גולד בונד ופרידנזון, השיגו את הערכים הבאים:
- מכירה מצרפית לחמשתן של כ 1.566 מיליארד ש"ח.
זו מכירה ממוצעת לחברה של 313 מיליון ש"ח. זהו בקירוב סכום של 83 מיליון דולר לחברה (לפי שע"ח של 3.6 ש"ח לדולר אחד).
מחזור מכירה שנתי זה הוא יותר נמוך מאשר בשנת 2022 שקדמה לשנה הנבחנת.
- רווח גולמי שנתי ממוצע (לא משוקלל) בשיעור של כ- 16%
- רווח תפעולי שנתי ממוצע (לא משוקלל) בשיעור של כ- 3.4%, ומשוקלל בשיעור של כ – 2.9%.
- בחציון ראשון של שנת 2024, השיגה קבוצה זו של חמש חברות ציבוריות את הערכים הכספיים העיקריים הבאים:
- מחזור מכירה שנתי מצרפי של 788 מיליון ש"ח.
דהיינו, סכום דומה למחצית מחזור המכירה השנתי שהושג בשנת 2023.
שתי חברות (אוריין, אי.טי.ג'י.איי) חזו עלייה במכירה החצי שנתית בעוד שלש חברות אחרות (אוברסיז, גולד בונד, פרידנזון) חזו ירידה במכירה החצי שנתית.
- שיעור רווח גולמי חצי שנתי ממוצע (לא משוקלל) נותר סביב כ – 16%, והמשוקלל מגיע לכ – 15.5%.
שיעור רווח גולמי זה הוא גבוה יחסית בחברות אוברסיז, אי.טי.ג'י.איי וגולד בונד (שלושתן סביב 20%) ונמוך יותר אצל אוריין ופרידנזון.
- שיעור רווח תפעולי חצי שנתי ממוצע (לא משוקלל) של 7.6%, ושיעור ממוצע משוקלל שאף מגיע ל 10.9%. זהו שיפור ניכר לעומת שנת 2023 שנסתיימה.
דהיינו, בחציון הראשון של שנת 2024 חברות שירותי ההובלה הימית התייעלו והשיגו רווח תפעולי שהוא, בממוצע, יותר מאשר כפול משיעורו לחמשתן בשנת 2023.
ישראל ציגלמן
ישראל ציגלמן הוא כלכלן, משפטן, מוסמך למינהל עסקים ומומחה לחקר שווקים. מנכ"ל של מכון ציגלמן לחקר השיווק, מרצה בקורס דירקטורים בלשכת המסחר ומחברם של ספרים מקצועיים.
דואר אלקטרוני: office@ziegelman.co.il
אתר אינטרנט: www.ziegelman.co.il