17.7.2025
משרד התחבורה הודיע כי החל מה-15 ביולי 2025 נכנסה לתוקף תקנה חדשה, שמעניקה הארכה אוטומטית של 150 ימים להיתרי נהגים להובלת חומרים מסוכנים (חומ״ס), שתוקפם פג בין ה-1 במאי ל-30 בספטמבר 2025.
הארכה זו תחול במקרים שבהם לא הונפק היתר חדש, והיא תינתן רק לנהגים העומדים בדרישות הבטיחות והביטחון. נהגים שלא עמדו בדרישות אלה – לרבות רקע פלילי – לא ייכללו בהארכה.
משך ההארכה יהיה 150 ימים, ויחושב מהמועד שבו פג ההיתר הקודם של הנהג או ממועד כניסת התקנה לתוקף – לפי המאוחר מבין השניים. עם זאת, כל הארכה תסתיים לכל המאוחר עד ליום 31 בדצמבר 2025.
בנוסף, נהגים שקיבלו את ההארכה ויעמדו בהמשך בכל התנאים לקבלת היתר חדש – יקבלו היתר בתוקף לשנתיים. תקופת ההארכה הנוכחית תיחשב כחלק מתקופת ההיתר החדש.
עוד נקבע כי נהגים שהיו אמורים לעבור השתלמות מקצועית במהלך התקופה שבין 1 במאי ל-30 בספטמבר 2025, יוכלו להשלים אותה עד לסוף חודש דצמבר 2025.
המהלך נועד להבטיח את המשך הפעילות התקינה בענף ההובלה של חומרים מסוכנים – גם בתקופת חירום – תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של בטיחות.
שרת התחבורה, מירי רגב, מסרה:
"גם כשהשגרה מתחדשת בהדרגה, המשק ממשיך להתמודד עם מציאות ביטחונית רגישה שמחייבת אותנו לפעול באחריות. ההחלטה להאריך את תוקף ההיתרים התקבלה מתוך הבנה עמוקה לצורכי הנהגים ולהבטיח רציפות תפקודית בענפים קריטיים. אנחנו שומרים על הגמישות הנדרשת, בלי להתפשר על הבטיחות – זו חובתנו לציבור, לכלכלה ולביטחון."
מנגד, במועצת המובילים ביקרו את העיכוב בפרסום התקנות. יו"ר המועצה, גבי בן-הרוש, מסר:
"אנו מודים למשרד התחבורה על התקנות שמאפשרות המשך תפקוד שוטף של משק החירום תוך שמירה על רמת הבטיחות, אך מצרים על כך שתקנות אלה נחתמו באיחור רב שגרם נזק אדיר לנהגים, לחברות ההובלה ולכלל המשק."
לדבריו, התקנות אינן מייתרות את הבג"ץ שהגישה המועצה בנושא, לאחר שמשרד התחבורה ביקש כבר פעמיים ארכה להגשת תגובתו – ונדרש להגיב עד ל-27 ביולי.
עוד הוסיף בן-הרוש כי מדובר בפתרון זמני בלבד, שכן מדי חודש מצטברות מאות פניות לחידוש היתרי חומ״ס, למרות התחייבות המשרד והמשטרה לכך שהתהליך לא יארך יותר מחודש.
המועצה ממשיכה לקדם פתרון ארוך טווח, שסוכם כבר ב-2023 – תיקון תקנות שיאפשר חידוש היתרי חומ״ס אחת ל-5 שנים, בדומה למקובל באירופה, וזאת כדי להקל על הנהגים ולשפר את היעילות.
