סיוע הלשכה בנושאי רגולציה לעסקים בשעת חירום | חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024 לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים | אפיק חשוב לאיתור עובדים במגוון תחומים וללא תשלום | הוקמה ועדת פיקוח לעניין פיטורים של מי ששירתו במילואים | צו הרחבה – תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל) | תקנות הביטוח הלאומי – שיפוי מעסיקים לגבי תקופת שירות מילואים שהוא שירות חירום | הגשת בקשות למענק לחודשים ינואר-פברואר 2024, עבור עסקים ביישובים מוטי תיירות או שחלו לגביהם הגבלות מחמירות | נפתחה האפשרות לבקש מקדמות לחודשים מרץ אפריל 2024, לעסקים ביישובי ספר בדרום ובצפון שפונו בעקבות המלחמה | תביעות לפיצויים במסלול מחזורים – ינואר-פברואר עבור עסקים ביישובים מפונים, בקו העימות בצפון ובאזור התגוננות גליל עליון | הארכת הקלות בהליך מתן פטור מהצגת אישור תקן רשמי לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי נוכח המלחמה עד 1 ביולי 2024 | מתן פטור זמני מהצגת אישור תקן רשמי (2ג2) לטובין המיועדים לסיוע מלחמתי או לתרומות עד ה-30 ביוני 2024 | הגשת מכתב הנמקה בנוגע לשלילת מתן מענק | תיקון לחוק החיילים המשוחררים החזרה לעבודה | נפתחה האפשרות להגשת תביעות פיצויים במסלול שכר לחודשים ינואר-פברואר 2024 ובמסלול מקדמות לחודשים מאי-יוני 2024 |
X

הצטרפו אלינו

מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    X

    מעוניין/ת לקדם את העסק שלך?

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    Error: Contact form not found.

    כל מה שחשוב לדעת על הסכם העסקה

    11/01/2024

    מאת עו"ד איל צורף*

     

    לקוחות רבים פונים אלינו לייעוץ לגבי הסכמי העסקה עם עובדים. נסקור במאמר זה את כל הנקודות החשובות בנוגע להסכמי העסקה. הסכם העסקה טוב עם עובד הוא הסכם המשקף את ההסכמות בין המעסיק לעובד באופן המדויק והנהיר ביותר על מנת למנוע חילוקי דעות בעתיד וכמו כן מכסה את המעסיק בהיבטים שונים המועדים לתביעות.

    האם חובה לחתום על הסכם העסקה?

    כיום, חוק הודעה לעובד (תנאי העסקה) קובע כי על המעסיק למסור לעובד הודעה על תנאי העבודה לא יאוחר מ-30 יום מתחילת העבודה. אין חובה לחתום על הסכם העסקה מלא ומפורט.

    הודעה לעובד צריכה להכיל את כל התנאים הבסיסיים לגבי המשרה לרבות: זהות המעסיק, תנאי השכר, דרישות העבודה, מהו יום המנוחה השבועי, האם המעסיק משויך לארגון עובדים והאם חל על העובד הסכם קיבוצי כלשהו.

    אם הסכם ההעסקה מכיל את כל הפרטים שלהלן, אין צורך למסור הודעה על תנאי העסקה לעובד.

    מדוע חשוב לחתום עם העובד על הסכם העסקה?

    1. הסכם בין המעסיק לעובד מגדיר באופן ברור את ההסכמות בין העובד והמעסיק ומונע אי הבנות בעתיד.
    2. הסכם עבודה המנוסח באופן ברור ומפורט יקטין את החשיפה לתביעה עתידית של העובד.
    3. הסכם העסקה הוא הזדמנות טובה להטמיע נהלים ומדיניות של מקום העבודה.

    אם כן, מה חשוב שיכיל הסכם העסקה?

    1. התנאים הקבועים בחוק –ראשית, חשוב לדעת שהסכם העסקה אינו יכול לגרוע מהתנאים הקבועים בחוק (למשל- תשלום מתחת לשכר המינימום, שעות עבודה שלא מאפשרות מנוחה כקבוע בחוק וכו'). גם אם בהסכם העסקה מצוינים סעיפים הגורעים מהתנאים שבחוק והעובד חתם על הסכם זה- סעיפים אלה אינם כשירים ומה שיקבע בפועל הוא החוק.
    2. פרטי הצדדים –חשוב לציין בהסכם מיהם הצדדים, מהי זהות המעסיק ולציין את הפרטים המלאים- שם מלא, ת.ז. או ח.פ., כתובת.
    3. מבנה השכר –מה גובה השכר וכיצד מחושב? האם החישוב הינו שעתי? במשמרות? חודשי?
    4. שעות נוספות –פה המקום של המעסיק להגדיר האם הוא מתיר עבודה בשעות נוספות ואם כן, האם ישנה הגבלה? בנוסף כיצד מחושב התשלום עבור השעות הנוספות? האם כל שעה מחושבת או שישנו תשלום גלובלי עבור שעות נוספות?
    5. תשלומים נוספים –יש לציין גם תשלומים נוספים וגם הטבות שהינן חלף שכר כגון: רכב, נייד, בונוסים ועוד.

    6.תנאים סוציאליים – כיצד מתבצעות ההפרשות לפנסיה? האם במשרה זו ישנן הפרשות לקרן השתלמות?

    1. ניטור דוא"ל –בית הדין לעבודה קבע במספר פסקי דין כי המעסיק אינו רשאי לחדור לתיבת המייל של העובד על מנת לשלוף ממנה נתונים (גם אם תיבת המייל ניתנה לעובד ע"י המעסיק). בית הדין רואה פעולה זו בניגוד לחוק הגנת הפרטיות. לכן, אם אתם מנתרים מידע מתיבות מייל של עובדים באופן קבוע או אם אתם חושבים שפעולה כזו תידרש בעתיד, מומלץ לציין זאת בהסכם ההעסקה
    2. דיסקרטיות והעברת מידע –ציינו בהסכם ההעסקה את המגבלות הנדרשות מהעובד בעניין העברת מידע על מנת לשמור על המעסיק. חלק מההגבלות ניתן להחיל על העובד גם לאחר סיום עבודתו.
    3. תקופה עבודה מוגבלת –באם המשרה מוגבלת מראש בזמן קצוב, חשוב לציין זאת. מצבים כאלה קורים כאשר העובד מגויס לפרויקט מסוים, החלפת עובד במחלה, החלפת עובדת בחופשת לידה וכו'.
    4. הכשרה –באם המעסיק מממן הכשרה לעובד, האם מימון זה מותנה בתקופת עבודה מינימלית? ואם העובד עוזב או מפוטר לפני תום התקופה המינימלית, האם מותר למעסיק לנכות משכר העובד את עלות ההכשרה או הקורס? ניתן לקרוא עוד בנושא זה כאן.
    5. עבודה מחוץ למקום העסק – עובדים רבים התחילו לעבוד מהבית באופן מלא או חלקי וישנן עבודות שבאופן טבעי מתרחשות מחוץ לעסק, בשטח כמו מכירות. במצבים כאלה היכולת של המעסיק לפקח על עבודתו של העובד נפגעת משמעותית ולדבר עלולה להיות השפעה קריטית על נושא השעות הנוספות. מומלץ להתייעץ בנושא טרם ההעסקה על מנת למנוע תביעה של שעות נוספות שעלולה להגיע לסכומים ניכרים .

    מובן, שלא נוכל לכסות במאמר זה את כל הידע והדינים הקשורים להסכמי עבודה, אך אנו מקווים כי הסקירה שלעיל מסייעת בהבנת הנושא ויישומו.

    * עו"ד איל צורף הוא יועץ הלשכה בדיני עבודה

    הצטרפו אלינו

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן