X

לשיחה עם נציג

מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם

    X

    מעוניינים לקדם את העסק?

    מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם

    Error: Contact form not found.

    רשות התחרות פרסמה טיוטה בנושא ביטול הפטור להסדרים תפעוליים בהובלה ימית להערות הציבור

    4.8.2025

    טיוטת כללי התחרות הכלכלית (פטור סוג להסדרים תפעוליים בהובלה ימית) (הוראת שעה), התשפ"ד–2024 פורסמה על ידי רשות התחרות להערות הציבור.

    רשות התחרות פרסמה כי אין בכוונתה להאריך את תוקפו של הפטור הימי – הפטור להסדרים תפעוליים בין חברות תובלה בינלאומית בים, שתוקפו צפוי לפקוע ב־17 באוקטובר 2025. עם זאת, לאור הצורך בתקופת היערכות, מוצע להאריך את הפטור בשישה חודשים נוספים, עד לאפריל 2026.

    הפטור הימי פורסם לראשונה בשנת 2012, בהתבסס על המודל האירופי (CBER), במטרה לאפשר שיתופי פעולה בין חברות ספנות במסגרת קווי הפלגה קבועים וללא פגיעה בתחרות. לאורך השנים הוארך הפטור מעת לעת, אך לאחרונה השתנו התנאים בשוק הספנות הבינלאומי באופן מהותי: נרשמה עלייה בריכוזיות, פחתה נוכחותם של שחקנים קטנים ובינוניים, וחלה אינטגרציה אנכית בין חברות.

    בהתאם לכך, באוקטובר 2023 הודיעה נציבות התחרות של האיחוד האירופי על ביטול פטור הסוג האירופי, ובד בבד החליטה רשות התחרות הבריטית (CMA) לבטל את הפטור הבריטי המקביל. ההסדרים בתחום התובלה הימית באירופה ובבריטניה נבחנים כעת לפי כללים כלליים החלים על הסדרים כובלים.

    רשות התחרות הישראלית מציינת כי גם בישראל השתנתה המסגרת הרגולטורית עם חקיקת פטור הסוג למיזמים משותפים והוספת סעיף 9א, אשר מאפשרים כיום בחינה עצמאית של הסדרים תפעוליים – יכולת שלא הייתה קיימת בעת התקנת הפטור הימי.

    בנסיבות אלה, ולאחר בחינה ציבורית במסגרת קול קורא, קובעת הרשות כי אין עוד הצדקה להמשך קיומו של הפטור הימי. לפיכך, בתום תקופת ההתארגנות, הסדרים תפעוליים בתחום התובלה הימית ייבחנו בהתאם לפטורי הסוג הכלליים ובהם פטור הסוג למיזמים משותפים.

    פתוח להערות הציבור עד ליום 18/9/2025. למידע נוסף ניתן לפנות לרונית שגב במייל: ronit@haifachamber.org.il

    למעבר לטיוטת כללי התחרות הכלכלית לחצו כאן

    לשיחה עם נציג

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן