ביקור בגבע (חיפה) מערכות תקשורת בע"מ 21/3/24 | סיור עסקים מרתק בדלית אל כרמל 14/3/24 | סיוע הלשכה בנושאי רגולציה לעסקים בשעת חירום | העלאת שכר מינימום – אפריל 2024 | הנחת יישוב למפונים לשנת 2024 – הנחיות מיוחדות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" | חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024 לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים | אי הכללתן של עלויות הובלה נוספות בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא עקב מלחמת חרבות ברזל | הארכת הקלות בהליך מתן פטור מהצגת אישור תקן רשמי לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי נוכח המלחמה עד 1 ביולי 2024 | אפיק חשוב לאיתור עובדים במגוון תחומים וללא תשלום | הוקמה ועדת פיקוח לעניין פיטורים של מי ששירתו במילואים | צו הרחבה – תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל) | חילופים בתפקיד רכז ההדרכה הבכיר במכללה העסקית של הלשכה | אושר מתווה פיצויים לעסקים בצפון לחודשים ינואר-פברואר 2024 | ארה"ב: וובינר בנושא בריאות הנפש בדגש על טכנולוגיות שיכולות לסייע בהתמודדות עם אירועי המלחמה, 2 במאי 2024 |
X

הצטרפו אלינו

מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    X

    מעוניין/ת לקדם את העסק שלך?

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    Error: Contact form not found.

    עלות ההובלה הימית מהמזרח הרחוק לישראל של מקרר ביתי עלתה מ-1.8% ממחיר המקרר ל- 14.3% ממחירו – ושינוי המצב אינו נראה באופק

    לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון בשיתוף לאומי עסקים ומיטב דש קיימו אתמול, ה-12 בדצמבר, יום עיון ב-zoom  שעסק בהיערכות עיסקית לקראת שנת 2022 ובמהלכו התקיימו הרצאות של מיטב המומחים בנושאים, כגון: המשבר העולמי בהובלה הימית, סחר עם סין כיום, חדשנות ברובוטיקה וברפואה ועוד.

    את יום העיון פתח מנכ"ל לשכת המסחר רו"ח שמוליק וטנשטיין, שהדגיש את החשיבות של הנגשת ידע עכשווי ועדכני לבעלי העסקים בעולם משתנה בקצב מהיר. ונשיא הלשכה, דוד קסטל, ברך על קיום האירוע והדגיש כי צפויה לנו, ככל הנראה עוד תקופה ארוכה של אי-ודאות בתחום הפעילות העסקית בארץ ובעולם, כמו כן, לעימותים פוליטיים בין מדינות שונות בעולם יש השפעה משמעותית מתמיד על כלל הסחר העולמי.

    ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, הרצה על המשבר בתחום הספנות והנמלים בעקבות הקורונה, ועל השינוי שחל בכללי המשחק לאחר שנים של התנהלות מוכרת. לדבריו, לא זכור לו ב-50 השנים האחרונות אירוע כל כך טראומטי, כמו משבר הקורונה, גם במובן של העדר יכולת לחזות את העתיד יותר מאי פעם בעבר. לא רק שהביקוש עבר מצריכת שירותים ומוצרים לצריכה הרבה יותר מאסיבית של מוצרים, אלא שיש שינויים גדולים בהרגלי הצריכה. יש, למשל, עלייה אדירה בביקוש לרהיטי גן – אנשים גילו את האפשרות לעבוד ולגם לבלות בבית, במרפסת ובגינה.

    כתוצאה מהמשבר ומהביקוש הגבוה להובלה ימית, החלו חלק מחברות הספנות הקווית לשבץ את האוניות שלהן לפי רווחיות – ונמנעו, למשל, מלקחת מטעני יצוא זולים מארצות הברית, כי היה יותר כדאי להם להחזיר במהירות את המכולה הריקה ליעד המוצא כדי להינות מעוד הובלה בעלות גבוהה לארצות הברית. ממש לאחרונה, החליט בית הנבחרים של ארצות הברית לבלום מגמה זו באמצעות התערבות חקיקתית.

    הגידול במחיר חכירת האניות הנו עצום וחסר תקדים. אנייה של 4250 TEU נחכרה לפני שנה במחיר של 10,000 דולר ליום וכיום המחיר מגיע עד 130,000 דולר ליום. עלויות במחירי הדלק דל הגופרית ומצב די נדיר של חוסר היצע של אניות מכל הסוגים רק הוסיפו "שמן למדורה". בהתאמה חלו קפיצות גדולות בחלקה של עלות ההובלה במחיר המוצר. למשל, עלות ההובלה הימית מהמזרח הרחוק לישראל של מקרר ביתי

    עלתה מ-1.8% ממחיר המקרר ל- 14.3% ממחירו. עלות ההובלה של טלוויזיה עלתה מ-0.6% ממחיר המוצר ל-4.8%. גם במוצרים אחרים חלקה של עלות ההובלה במחיר המוצר עלה בהיקפים דומים.

    מחירי הובלת מטען כללי וצובר יבש הוסיפו אף הם את תרומתם לעלייה בתשומות.

    למשבר העולמי מתווספים בישראל מדדי השירות המידרדרים בנמלי הארץ. אלו מתפרסמים כל רבעון, והם מצביעים על הרעה מתמשכת עד סוף ספטמבר 2021 לדוגמא: ההיענות להזמנת ידיים באשדוד הגיעה ל-15% עבור הצובר היבש ו-25% בחיפה. כיום עוברות אניות מאשדוד לחיפה ואילת כדי לחסוך בהוצאות. הדבר מגדיל את העומס בפקקים בשל המטענים האשדודים הנפרקים בחיפה ומובלים חזרה דרומה. לאניה של 30,000 טון צריכים 1,500 משאיות!

    יש לציין שמנהלי חברות הנמלים, אשדוד וחיפה, עושים מאמצים רבים להתגבר על המצב הקשה. הם גייסו עובדים זמניים בהסכמת ההסתדרות, אמנם באיחור רב ובכמות קטנה מהדרוש, כדי להתגבר על זמני שהיית האניות בנמלים.

    ההיצע לא אמור לעבור מהפכות גדולות בשנתיים הבאות, וגם הנמלים לא צפויים להשתפר בטווח הקצר. רוב המומחים צופים, שהצמא הנוכחי למוצרי צריכה, מסורתיים או חדשים, ימשיך עוד חודשים רבים. אבל הירידה הבלתי נמנעת בביקוש לאחר מכן תביא לשיפור השירותים בנמלים ולחזרה ללוחות זמנים אמינים יותר בספנות. גם מחירי ההובלה במשאיות ובמטוסים התייקרו באופן חסר תקדים ויש הצופים שרמת מחירים זו תישמר לפחות עד סוף 2022

    עוד הרצו ביום העיון תרצה ערב, על סין – אחרי ובצל משבר הקורונה, עו"ד איל צורף, על החידושים האחרונים בפסיקות בתי הדין לעבודה. עו"ד יוסי מילר, על העדכונים וההמלצות בתחום הנדל"ן בפתח שנת 2022. קרן מיכאלי, על המהפכה הטכנולוגית –חדשנות ברובוטיקה ורפואה, ונועם בירן,  על הפיכת לינקדאין ו לכלי מוביל בשיווק לעסקים B2B. את יום העיון הנחה אביאל קורן, מנהל שירותי הלשכה.

    לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון תקיים יום עיון נוסף לקראת סיום שנת הכספים 2021 מחר, יום שלישי 14 בדצמבר, והוא יעסוק בענייני פיננסים, ביטוח ומיסוי.

    הצטרפו אלינו

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן