ביקור בגבע (חיפה) מערכות תקשורת בע"מ 21/3/24 | סיור עסקים מרתק בדלית אל כרמל 14/3/24 | סיוע הלשכה בנושאי רגולציה לעסקים בשעת חירום | העלאת שכר מינימום – אפריל 2024 | הנחת יישוב למפונים לשנת 2024 – הנחיות מיוחדות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" | חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024 לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים | אי הכללתן של עלויות הובלה נוספות בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא עקב מלחמת חרבות ברזל | הארכת הקלות בהליך מתן פטור מהצגת אישור תקן רשמי לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי נוכח המלחמה עד 1 ביולי 2024 | אפיק חשוב לאיתור עובדים במגוון תחומים וללא תשלום | הוקמה ועדת פיקוח לעניין פיטורים של מי ששירתו במילואים | צו הרחבה – תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל) | חילופים בתפקיד רכז ההדרכה הבכיר במכללה העסקית של הלשכה | אושר מתווה פיצויים לעסקים בצפון לחודשים ינואר-פברואר 2024 | ארה"ב: וובינר בנושא בריאות הנפש בדגש על טכנולוגיות שיכולות לסייע בהתמודדות עם אירועי המלחמה, 2 במאי 2024 |
X

הצטרפו אלינו

מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    X

    מעוניין/ת לקדם את העסק שלך?

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    Error: Contact form not found.

    בינה מלאכותית – שינוי פני עולם העסקים וכללי המשחק בו

    31/08/2023

    מאת ליהוא ברמן*

     

    בינה מלאכותית (AI) הינה טכנולוגיה מהפכנית, המשנה בצורה דרמטית את פני עולם העסקים ואת כללי המשחק בו. על אף שרבות מהטכניקות הבסיסיות בתחום קיימות בצורה זו או אחרת כבר עשרות שנים, שילוב של מספר גורמים – המשך הגדלה מעריכית של עוצמת מחשוב, נגישות לכמויות גדולות מאוד של נתונים (דאטא), ושיפור באלגוריתמים – הביא לפריחה חסרת תקדים של התחום, ולהנגשה של כלים עוצמתיים ביותר לציבור הרחב.

    התפוצה של AI רחבה היום מתמיד, וכוללת יישומים כמעט בכל תחום, המכיל כמויות גדולות של דאטא ואשר קשה לנסח בו חוקיות פשוטה וברורה לפתרון הבעיה המעניינת: זיהוי עצמים בתמונות ועקיבה אחריהם בווידאו, הבנה ומניפולציות של טקסטים, המלצות על סרטים ומוזיקה, תחזוקה מניעתית על בסיס חיישנים, חיזוי מזג אוויר, יצירה של דיבור, מוזיקה, טקסטים, תמונות, ועוד מגוון רחב של שימושים בכל התחומים.

    השפעת AI על עולם העסקים משמעותית  מאוד, וניתן להסתכל עליה דרך שתי גישות שונות אך חזקות באותה מידה:

    האחת, מבוססת על כלים עוצמתיים וכלליים, אשר קל יחסית ללמוד להשתמש בהם, ואשר יכולים בקלות לחסוך כמויות גדולות של זמן ועבודה. הדוגמה הברורה ביותר הינה כמובן ChatGPT אשר נכנס לחיינו בסערה לפני חודשים ספורים והגיע למיליון משתמשים בפחות משבוע. מדובר במודל שפה גדול, אשר יכול לתפקד כסוג של עוזר מחקר במגוון רחב של תחומים, החל בסיכום וכתיבה של מאמרים (ומובן שהוא עזר גם בכתיבת המאמר הנוכחי..), דרך כתיבה של קוד תוכנה, ועד מתן תשובות לשאלות כלליות. נכון לכתיבת המאמר הזה משתמשים בו למעלה מ-100 מיליון איש. דוגמה אחרת לכלי חזק מאוד בעולם יצירת התוכן הינו ,Mid-journey שלו כ-15 מיליון משתמשים, ואשר מאפשר למשתמש ליצור תמונות מדהימות של כל דבר ובכל סגנון על סמך תיאור טקסטואלי קצר.

    הגישה השנייה משתמשת באלגוריתמים של AI כדי להפיק תובנות ולמצוא חוקים ותבניות בכמויות גדולות של דאטא ייחודי, ובכך לפתור בעיות, שלפני כן לא היו פתירות, או שלפחות לא באותה רמת יעילות. סוגי הדאטא והיישומים בהקשר זה מגוונים מאוד ויכולים לכלול ממש כל תחום ובעיה, בתנאי שקיים מספיק דאטא איכותי ורלוונטי לבעיה אותה רוצים לפתור. רשימה חלקית של יישומים מעניינים, שבהם היינו מעורבים, מתחילה בהמלצות e-commerce בהינתן מידע על רכישות, ממשיכה לזיהוי ריכוזים של חומרים במים על בסיס ספקטרוסקופיה, זיהוי מצבים רפואיים בהתבסס על אותות ביו-רפואיים,  ומגיעה עד לשיפור יעילות הפעלה של מכונות בתעשייה, בהתבסס על חיישני בקרה ואיכות.

    אז איך בעצם גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכת ה-AI, המהפכה התעשייתית הרביעית?

    בכל הקשור לגישה הראשונה, הקו המנחה הינו "לנסות בלי פחד". פשוט היכנסו עוד היום לאחד הכלים האלה ותתחילו לשחק. רשת האינטרנט מלאה בהדרכות כיצד כדאי לכתוב את ההוראות (prompts) לכלים הללו על מנת למקסם את איכות התוצאות. מעבר לעניין הבסיסי, די מהר כנראה תגלו תחומים או משימות, שבהם הכלים הללו תורמים לכם במיידי ומייעלים את עבודתכם.

    לעומת זאת, בגישה השנייה הקו המנחה צריך להיות "סוף מעשה במחשבה תחילה". לפרוייקט AI המבוסס על דאטא ייחודי יש פוטנציאל אדיר לשיפור תפוקות ורווחיות, אך יש בו גם סיכון משמעותי לכישלון וירידה לטמיון של ההשקעה, ולכן חשוב לנהל את הפרוייקט בצורה נכונה: ראשית, אנשי המפתח צריכים לבצע סיעור מוחות, שמטרתו להעלות בעיות מעניינות, שחשוב לארגון לפתור. בהתייעצות עם מומחה AI מעלים הצעות לפתרון הבעיות הללו ומעריכים את המורכבות, ההיתכנות, והיעילות של הפתרונות. את שלב הוכחת ההיתכנות של הבעיה והפתרון שנבחרו ניתן לבצע לרוב בהשקעה יחסית לא גדולה, על ידי צוות גרעיני של שני אנשים: מומחה AI ומומחה בעולם התוכן, העובדים בצמוד.

    הוכחת היתכנות מוצלחת מסתיימת במודל, המניב תוצאות מבטיחות על דאטא חדש – כזה שלא היה זמין בשלב הלמידה. המודל ישמש בתור המוח של המערכת שתקום סביבו – מערכת, שפעמים רבות יכולה להיות מורכבת למדי בפני עצמה, ולכן תדרוש הנדסת מערכת טובה ואנשי פיתוח חזקים, שיודעים לפתח ולתחזק מערכות מבוססות AI.

    יש עוד המון דברים חשובים, שהיינו רוצים להעביר בכתבה הזו, אך קצרה היריעה מלהכיל. בטנזור טכנולוגיות אנו מתמחים במחקר ובפיתוח של מערכות מבוססות AI, ובהיותנו גם יועצי הלשכה בנושאים אלה, אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ.

    זו לא קלישאה: הבינה המלאכותית באמת משנה את העולם בקצב הולך וגדל, and it’s here to stay!

     

    * ליהוא ברמן, מנכ"ל משותף, טנזור טכנולוגיות בע"מ במייל : lihu@tensor-tech.co.il

    אתר החברה: https://tensor-tech.co.il

     

    בתמונה מימין: בועז איזנשטרק וליהוא ברמן מנכ"לים משותפים בטנזור טכנולוגיות בע"מ

    הצטרפו אלינו

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן