סיוע הלשכה בנושאי רגולציה לעסקים בשעת חירום | חוק הקפאה והפחתה של דמי הבראה בשנת 2024 לשם תקצוב הטבות לחיילי מילואים | אפיק חשוב לאיתור עובדים במגוון תחומים וללא תשלום | הוקמה ועדת פיקוח לעניין פיטורים של מי ששירתו במילואים | צו הרחבה – תשלום שכר בשל נזק מלחמה ונזק עקיף (חרבות ברזל) | תקנות הביטוח הלאומי – שיפוי מעסיקים לגבי תקופת שירות מילואים שהוא שירות חירום | הגשת בקשות למענק לחודשים ינואר-פברואר 2024, עבור עסקים ביישובים מוטי תיירות או שחלו לגביהם הגבלות מחמירות | נפתחה האפשרות לבקש מקדמות לחודשים מרץ אפריל 2024, לעסקים ביישובי ספר בדרום ובצפון שפונו בעקבות המלחמה | תביעות לפיצויים במסלול מחזורים – ינואר-פברואר עבור עסקים ביישובים מפונים, בקו העימות בצפון ובאזור התגוננות גליל עליון | הארכת הקלות בהליך מתן פטור מהצגת אישור תקן רשמי לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי נוכח המלחמה עד 1 ביולי 2024 | מתן פטור זמני מהצגת אישור תקן רשמי (2ג2) לטובין המיועדים לסיוע מלחמתי או לתרומות עד ה-30 ביוני 2024 | הגשת מכתב הנמקה בנוגע לשלילת מתן מענק | תיקון לחוק החיילים המשוחררים החזרה לעבודה | נפתחה האפשרות להגשת תביעות פיצויים במסלול שכר לחודשים ינואר-פברואר 2024 ובמסלול מקדמות לחודשים מאי-יוני 2024 |
X

הצטרפו אלינו

מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    X

    מעוניין/ת לקדם את העסק שלך?

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

    Error: Contact form not found.

    איסור פגיעה בתנאי העבודה של עובדים המשרתים במילואים ובני זוגם

    ב-30 במאי 2024 פורסם חוק החיילים המשוחררים (החזרה לעבודה) (תיקון מס' 19 והוראת שעה), התשפ"ד – 2024.

    עיקרי התיקונים:

    1.   בתקופה, שבה חל איסור לפטר עובד שיצא לשירות מילואים במשך 30 ימים על-פי חוק, ובמשך 30 ימים נוספים בהתאם להגנה, שנקבעה בצו הרחבה, עד ליום 31 בדצמבר 2024, חל גם איסור לפגוע בהיקף המשרה או בהכנסה, אלא אם ניתן לכך היתר  מועדת התעסוקה. פגיעה בהכנסה הנה למעט:

    (1)   פגיעה בהכנסה החלה במקום העבודה מכוח דין או הסכם קיבוצי.

    (2)  פגיעה ברכיב השכר המשולם לעובד בהתאם לתפוקת עבודתו, ובלבד   שהפגיעה בתפוקת עבודתו לא נגרמה מסיבות התלויות במעסיק.

    1. חל איסור על מעסיק לפטר עובד בשל שירות במילואים של בן זוגו או הורהו האחר של ילדו, שטרם מלאו לו 14 או שהנו תלמיד עם צרכים מיוחדים, בשל קריאתו לשירות מילואים או בשל שירותו הצפוי במילואים ואם פיטרו – הפיטורים בטלים.
    2. הוראות החוק לעניין איסור פגיעה בהיקף המשרה או בהכנסה יחולו גם על עובד של קבלן כוח אדם.
    3. נחקקה הוראת שעה עד ל-31 בדצמבר 2025, הקובעת כך:

    (1)     חל איסור על מעסיק לפטר עובד שעמו ילד וכן חל איסור להוציאו לחופשה ללא תשלום  בתקופת שירותו במילואים של בן זוגו או הורהו האחר של הילד אלא בהיתר ועדת התעסוקה ובהתקיים כל אלה:

    (א)    שירות המילואים הוא בנסיבות חירום ("צו 8") או שמשכו בפועל או משכו הצפוי הוא 21 ימים רצופים לפחות;

    (ב)    העובד הודיע למעסיק בכתב לגבי שירות המילואים לא יאוחר משלושה ימי עבודה מהמועד שבו המעסיק הודיע לעובד על הכוונה לפטרו או להוציא את העובד לחופשה ללא תשלום.

    (2)     ההוראות האמורות יחולו גם על עובד שהוא אומן בהתאם להגדרות הקבועות בחוק.

    (3)     הוצאה לחופשה ללא תשלום כוללת גם הארכת חופשה ללא תשלום, לתקופה שהיא אחת מאלה:

    (א)    תקופה בלתי מוגבלת;

    (ב)    תקופה רצופה של 30 ימים לפחות;

    (ג)      תקופה פחותה מ-30 ימים, ובלבד שבמהלך החודשיים שקדמו לאותה החופשה שהה העובד בחופשה ללא תשלום, וסך התקופות הוא 30 ימים לפחות.

    1. ועדת התעסוקה לא תיתן היתר לפיטורי העובד, אלא לאחר שניתנה לעובד הזדמנות לטעון את טענותיו ולאחר שהמעסיק הוכיח שהפיטורים אינם בקשר לשירות המילואים של בן הזוג או לאי-ביצוע העבודה עקב כך.
    2. 6. ועדת התעסוקה לא תיתן היתר להוצאת העובד לחופשה ללא תשלום אלא לאחר שניתנה לעובד הזדמנות לטעון את טענותיו והתקיים אחד מאלה:

    (1)  המעסיק הוכיח שההוצאה לחופשה ללא תשלום אינה קשורה לשירותו במילואים של בן הזוג או לאי ביצוע העבודה עקב כך והיא נעשתה בהסכמת העובד.

    (2)  העובד מעוניין לצאת לחופשה ללא תשלום אף אם היא בקשר לשירות המילואים והצדדים הסכימו להוצאה לחופשה ללא תשלום.

    1. חל איסור על חפיפה בין ימי ההודעה המוקדמת לפיטורים לתקופת שירות המילואים של בן זוגו של העובד או הורהו האחר של ילדו.
    2. היעדרות עובד מהעבודה בתקופת שירות מילואים של בן זוגו או הורהו האחר של ילדו אינה מפסיקה את רציפות עבודתו ואינה פוגעת בזכויות התלויות בוותק של העובד במקום העבודה.
    3. בתקופה, שמיום תחילת החוק ועד ליום 31 בדצמבר 2024, האיסורים כאמור יחולו גם בתקופה של 14 ימים לאחר תום שירות המילואים.

    לאור התיקונים האמורים בחוק החיילים המשוחררים תוקנו חוקים נוספים כדלקמן:

    חוק שוויון ההזדמנויות תוקן כך שסעיף 2 האוסר להפלות בין עובדים או בין דורשי עבודה מחמת שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים יחול גם על שירות המילואים של בני זוגם או של הורהו האחר של ילדם.

    חוק הגברת האכיפה תוקן כך שניתן יהיה להטיל עיצום כספי על מעסיק שפיטר או הוציא לחופשה ללא תשלום בניגוד להוראות החוק עובד שבן זוגו משרת במילואים.

    חוק הביטוח הלאומי תוקן ונוסף סעיף 286א. לפיו בתקופה, שמיום 7 באוקטובר  2023 ועד ליום 31 בדצמבר 2024 ישולם מענק לבני זוגם של משרתים במילואים:

    מי שהוא תושב ומלאו לו 18 שנים ובתקופת שירות המילואים של בן זוגו או הורהו האחר של ילדו הוא יצא לחופשה ללא תשלום לתקופה רצופה של 21 ימים לפחות; שירות המילואים של בן זוגו או של הורהו האחר של ילדו הוא לתקופה שלא תפחת מ-21 ימים; יש עמו ילד שטרם מלאו לו 14 שנים או תלמיד עם צרכים מיוחדים; הוא היה עובד בתקופה של 6 חודשים מתוך 18 חודשים שבתכוף לפני החודש שבו חל מועד יציאתו לחופשה ללא תשלום; לא השתלמו לו דמי אבטלה בעד אותו פרק זמן שבעדו הוא מקבל מענק לפי סעיף זה, ומתקיימים בו כל התנאים הבאים:

    (1) המענק ישולם למי שמועד יציאתו לחופשה ללא תשלום חל בתקופה שמיום 7 באוקטובר 2024 ועד ליום 31 בדצמבר 2024, ולכל היותר פעם אחת.

    (2) המענק יהיה בשיעור 70% מהכנסתו של הזכאי, אך לא יותר מהסכום המרבי ליום כשהוא מוכפל במספר הימים שבהם שהה בחופשה ללא תשלום ולכל היותר בעד 30 ימים בתקופת המענק.

    (3)  המענק אינו מהווה הכנסה לעניין כל דין.

    (4)  לא ישולם מענק בעד פרק זמן של 21 הימים שאחרי תום התקופה המזכה בתשלום דמי לידה ולמי שקיבל מענק מקרן הסיוע למשרתי המילואים.

    תחילת הסעיף לחוק ביום 16 ביוני 2024, ואולם, הוא יחול גם לגבי מי שהוצא לחופשה ללא תשלום מיום 7 באוקטובר 2023 ומתקיימות בו הוראות הסעיף החל מאותו מועד.

    הצטרפו אלינו

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן