X

לשיחה עם נציג

מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם

    X

    מעוניינים לקדם את העסק?

    מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם

    Error: Contact form not found.

    פרסום תזכיר חוק התוכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – נזקים שנגרמו במבצע עם כלביא), התשפ"ה–2025 להערות הציבור

    29.6.2025

    תקציר:

    ביום 13 ביוני 2025, יצאה מדינת ישראל למתקפת מנע באיראן, וזאת לאור החלטתה מאותו היום של ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי לפי סעיף 40 לחוק־יסוד: הממשלה על נקיטה בפעולות צבאיות משמעותיות. בעקבות תקיפה זו, מדינת ישראל התמודדה עם ירי טק"ק וכטב"מים בהיקפים גדולים וחריגים מאיראן ושלוחותיה אל עבר שטחי המדינה.

    בשל האמור, הכריז שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף בכל שטח המדינה, שיחול החל מיום 13 ביוני 2025 בשעה 02:55 למשך 48 שעות, מכוח סמכותו לפי סעיף 9ג(ב)(1) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א–1951. ביום 15 ליוני הוארך המצב המיוחד בעורף עד ליום 30 ביוני 2025. בהתאם לסעיף 9ג(א)(6) לאותו חוק, החליטה הממשלה באישור ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, שניתן ביום כ' בסיון התשפ"ה (16 ביוני 2025), לאשר את ההכרזה בשטחה של כל מדינת ישראל.

    בהמשך לכך, ונוכח האיומים, קבע פיקוד העורף הנחיות מחמירות בשטחי מדינת ישראל כולה, אשר כללו איסור על התקהלויות בשטח פתוח ומתן שירותים, איסור פעילות במקומות עבודה למעט משק חיוני ואיסור על פעילויות חינוכיות. בשל הנחיות אלו, צומצמו השירותים והפעילות המסחרית במשק באופן משמעותי, והייתה נגישות מוגבלת לאזורים שונים במדינת ישראל.

    במהלך תקופה זו נפגעה הפעילות הכלכלית הסדירה של חלק מהעסקים, וזאת בשל מגבלות והנחיות פיקוד העורף וסגירת מערכת החינוך כאמור. כתוצאה מכך ישנם עסקים שחוו ירידת מחזורים במסגרת ההתמודדות עם המצב המיוחד בעורף בחודש יוני 2025.

    עסקים שפעילותם נפגעה כאמור יכולים היו לצמצם את הוצאותיהם המשתנות, כגון רכישות מספקים, ואולם ישנן הוצאות שלא יכלו להימנע מהן ובהן תשלומי שכירות, הוצאות ביטוח, חשבונות חשמל ומים וכדומה. לצד ההוצאות הקבועות, למעסיק ישנן הוצאות שכר אשר רצוי שאת חלקן ימשיך וישלם לעובדיו, חרף הירידה בנפח הפעילות.

    על רקע זה מוצע לתקן את חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 (להלן – חוק מס רכוש) ולקבוע בו מתווה סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שנפגעו בחודש יוני 2025 בשל מבצע עם כלביא, להשתתפות בהוצאותיהם הקבועות וכן בחלק מהוצאות השכר. בתחילת מלחמת חרבות ברזל נקבע מתווה סיוע לעסקים קטנים ובינוניים להשתתפות בהוצאותיהם הקבועות וכן בחלק מהוצאות השכר, אשר היווה סיוע כולל לעסקים בעד השתתפות בנזק הכלכלי שנגרם להם כתוצאה מהמלחמה (ראו סעיף 1 לחוק התוכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023 (להלן – מתווה הפיצויים לגבי חרבות ברזל). התיקון המוצע כעת מבוסס על העקרונות שעמדו בבסיס המתווה האמור, תוך התאמתן למצב המיוחד בעורף בחודש יוני 2025.

    בהתאם, לפי המוצע, עסק אשר נפגע באופן משמעותי כתוצאה מפעולות המלחמה והשלכותיהן על העורף יהיה זכאי לפיצוי אשר יותאם לשיעור הפגיעה שלו, והוא יחושב על פי היקף הירידה במחזור שלו, גובה ההוצאות הקבועות שלו ושכר העובדים אשר משלם.

    בדומה למתווה הפיצויים לגבי חרבות ברזל, מוצע לקבוע את מתווה הפיצוי בחוק מס רכוש, אשר עוסק, בחלקו, במתן פיצויים לניזוקים שנפגעו כתוצאה מפעולות מלחמה ומעשי איבה בשל נזק מלחמה ונזק עקיף, כהגדרתם בסעיף 35 לחוק מס רכוש. יובהר כי הפיצויים שיינתנו לפי הסדר זה יחולקו מתוך הכספים שבקרן הפיצויים הקבועה בחוק מס רכוש.

    כמו כן, בדומה למתווה שנקבע בתחילת מלחמת חרבות ברזל, מוצע למקד את הפיצוי לעסקים בעלי כושר שרידות נמוך מלכתחילה, שההשפעה הכלכלית של הלחימה מטבעה קשה יותר עבורם. לבסוף, בדומה למתווה הפיצויים לגבי חרבות ברזל לא מוצע להתנות את מתן הפיצויים בתשלום שכר העבודה לעובדים אשר נעדרו מעבודתם בשל המצב הבטחוני (וזאת בשונה מהפרקטיקה הנהוגה בהוראות השעה לפיצוי עסקים בישובים ספר לפי תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973) .

    יצוין כי קבוצת הזכאים למענק הסיוע בהתאם להצעת חוק זו חורגת מזו אשר מקובל להתייחס אליה במערכת המס כאל עסק קטן ובינוני, ואולם נשמר העיקרון, כפי שהיה במתווה הפיצויים לגבי חרבות ברזל ובחוקי הקורונה, שלפיו תחול מגבלה על הזכאות בהתאם לגודל, וזאת בהתאם לתכלית שצוינה לעיל.

    בנוסף על האמור, ובשל היקף הנזקים הישירים הגדול שהיו כתוצאה מהמבצע, מוצע לקבוע מסלול פיצוי נוסף אשר מטרתו לפצות בעד נזקים עקיפים שנגרמו בשל נזק מלחמה שנגרם לבית עסק בתקופה שמיום י"ז בסיוון התשפ"ה (13 ביוני 2025) עד יום כ"ח בסיוון התשפ"ה (24 ביוני 2025).

    ניזוק שיוכל להיות זכאי לפיצוי לפי סעיף זה הוא ניזוק שנגרם לו נזק ישיר בעסקו הקבוע בתקופת המבצע שהמנהל שוכנע כי בשל הנזק בית העסק שבו פועל היה בלתי ניתן לשימוש במשך כשלושה חודשים לפחות. התקופה המזערית בגינה תיתכן זכאות לפיצוי בהתאם למוצע היא חודשים יולי ואוגוסט 2025 והתקופה המירבית היא חצי שנה, בפעימות של חודשיים, מחודש יולי ועד חודש דצמבר 2025. גובה הפיצוי שיינתן עבור כל אחד מהפעימות הוא פיצוי על ההוצאות הקבועות בהתאם למתווה הקבוע לפיצויים לכלל העוסקים בארץ בשל נזק עקיף שנגרם בחודש יוני 2025 כפי שפורט לעיל.

    כמו כן, מוצע ליתן מענה משלים עבור מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, בדרך של תמיכה על פי הוראות אותו סעיף ולפי המוצע בחוק זה.

    והכול כפי שיפורט להלן בהרחבה בדברי ההסבר להצעת החוק. לעיון בפרסום והעברת הערות לחצו כאן

    לצפייה בקובץ התזכיר לחצו כאן

    לשיחה עם נציג

    מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם

      גרסה להדפסה
      בניית אתרים
      דילוג לתוכן