21/02/2024
מטה מינהל המכס ברשות המיסים הגדיר, על בסיס הסכמי הסחר, את התנאים והדרישות, שעל יצואן לקיים על מנת לקבל מעמד של "יצואן מאושר". אחת מהדרישות הינה כי היצואן או אחד מנציגיו יעברו השתלמות בהסכמי סחר רלוונטיים. מינהל המכס קיים שלשום השתלמות כזו ,הפעם בקריית הממשלה בחיפה, כדי לחשוף את המשתתפים מאזור חיפה והצפון לעדכונים, חידושים ושינויים בתוכנית ולשיפור הידע המקצועי בנושא התכנית.
עמיר קרון, ראש תחום יצואן מאושר במינהל המכס הנחה את הכנס והציג את תכנית גורם כלכלי מאושר.
מר איציק לאון, מנהל תחום בכיר ומרכז תכנית "חינוך למסים ברשות המסים, מטה מינהל המכס ציין כי הכנס מתקיים במסגרת פעילות כוללת של המכס לקידום העסקים בצפון, הנעשית גם בשיתוף פעולה עם לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון.
נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, דוד קסטל ונשיא לשכת הספנות הישראלית נשאו דברים בכנס, גד כהן, יו"ר לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים חיפה והצפון ברך את המשתתפים. עוד השתתפו גזבר לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, שלמה חסיד, מנכ"ל לשכת המסחר, רו"ח שמוליק וטנשטיין ומנהל שירותי לשכת המסחר, אביאל קורן.
בדבריו התייחס דוד קסטל לזירות השונות והרבות של המלחמה הנמשכת כבר 4.5 חודשים, ובמיוחד לזירה הבינלאומית. אחת המטרות של אויבי ישראל הנה לפגוע בייצוא הישראלי. למרבה ההפתעה, נתוני הייצוא הישראלי בחודשים נובמבר 2023 – ינואר 2024 מצביעים על עלייה של 4%, ולדבריו, ההסבר האפשרי הנו המאמץ שעושות חברות היצוא בארץ, כולל משתתפי יום העיון. גם זירת הלחימה באמצעי סייבר היא קריטית וחשוב להשקיע בהגנות סייבר ובהדרכות לעובדים נגד מתקפות סייבר.
כמו כן, התייחס לשירותי הלשכה הרבים לעסקים בצפון, ובמיקוד למשתתפי יום העיון ציין את מערך קורסי הסחר בינלאומי שמכללת הלשכה מקיימת, האפשרות לקבלת מידע עסקי על חברות בחו"ל ולקבל ייעוץ והכוונה בכל נושאי הסחר הבינלאומי והמכס, הנפקת תעודות מקור ליצוא (Certificate Of Origin) ופנקסי מעבר לדוגמאות מסחריות (Carnet A.T.A), שבאמצעותם יכולים יצואנים להדגים מוצרים במדינות רבות ולהשתתף בתערוכות בחו"ל, ללא צורך בתשלומי מכס או בהפקדת פקדונות במכס.
ד"ר יורם זבה התייחס בדבריו לקשיים הרבים, שחווה הספנות העולמית מאז פרוץ המלחמה בישראל. מיצרי באב אל מנדב הנם מעבר חשוב לחלק גדול מהסחר הימי הבינלאומי ובמיוחד במכולות. תעלת סואץ כבר הפסידה חלק גדול מההכנסות השנתיות שלה, העומדות על כ-10 מיליארד דולר, נמל ג'דה נפגע קשות ונמל אילת מושבת בפועל. האיגוד העולמי של אניות המיכל של הנפט, הגז הטבעי והכימיקלים (מאגד 70% מאניות אלו) המליץ לחבריו לנסוע דרך כיף התקווה הטובה, וגם רוב אניות המכולה נוסעות כך.
מסע האניות שלא דרך תעלת סואץ ארוך בהרבה, וזה יוצר צורך ביותר אניות – מצב שוק האניות הנו של עודף היצע על ביקוש ולכן לא נוצר מחסור משמעותי באניות. מנגד, מגמה מתגברת של העברת מפעלי ייצור מסין למקומות אחרים, כמו מקסיקו עבור יצוא לארה"ב והודו עבור יצוא לאירופה ובכלל צפויה ליצור מצב של הקטנת הביקוש לאניות!
מר גד כהן התייחס בדבריו לחשיבות שיפור השירות ללקוחות של סוכני המכס, שמאפשרת תכנית AEO, והיא נותנת כלים לשירות טוב יותר. עם זאת, הבעיה הנה שהתכנית פועלת בהיקף מצומצם יחסית לכמות הייצואנים.
לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון משתפת פעולה עם מינהל המכס מזה שנים לקידום קהל היצואנים בצפון. כנס חשוב זה יסייע לחברות להשתלב בתכנית המכס לפישוט תהליך היצוא וקבלת מעמד "יצואן מאושר".